kennisbank
Veelgestelde vragen
Cloded tab
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Wat is ICT-rijk onderwijs of een ICT-rijke klas?
Een ICT-rijke klas is een klas die ICT-rijk onderwijs volgt. U kunt onze “waarom” lezen wat we bedoelen met ICT-Rijk onderwijs.
Hoe gaan we op de iPad om met afleiding?
Afleiding door de iPad, wat kunt u doen? En wat gebeurt er op school?
Een iPad biedt niet alleen veel mogelijkheden, maar ook veel verleidingen. Mochten de verleidingen te groot worden, kunnen ouders/ mentoren beperkingen aanbrengen in de instellingen van de iPad. Deze beperkingen kunnen bijvoorbeeld zijn: het niet meer kunnen downloaden van apps, het blokkeren van bepaalde sites en niet meer gebruiken van bepaalde apps.
Op school
Mentoren hebben de volgende instellingen aangezet Afleiding 1: Berichtgeving Afleiding 2: Niet storen We hebben regels opgesteld voor het gebruik van de iPad, zie hiervoor: Regels rond gebruik iPad. Op de WiFi van school kunnen leerlingen niet meer online gamen. Een aantal veelgebruikte afleidende games kunnen op de begeleide iPads (schooljaar 2018-2019: klas 1-2) niet meer gedownload worden. In de onderbouw kunnen docenten tijdens de les gebruik maken van Apple Classroom/Klaslokaal. Docenten kunnen met dit programma o.a. meekijken op het scherm van een leerling.
Wanneer u het gevoel heeft dat uw zoon of dochter thuis afleiding ondervindt van de iPad, dan biedt de iPad veel mogelijkheden om deze afleiding te beperken
Schermtijd
Met schermtijd kun je eenvoudig controleren welke apps en diensten uw zoon of dochter op de iPhone of iPad gebruikt en hoe lang. Echter gaat de dienst nog verder, zo kun je per categorie bekijken hoeveel aandacht uw zoon of dochter aan dat soort apps besteed en worden zelfs je bezochte webpagina’s in safari gemonitord. Mocht de schermtijd van uw zoon of dochter een probleem opleveren dan kunt u de schermtijd inperken, bijvoorbeeld door bepaalde applimieten in te stellen. In de volgende uitlegvideo worden de mogelijkheden van schermtijd besproken: video schermtijd
Begeleide toegang
U kunt uw zoon of dochter vastzetten in één app m.b.v. begeleide toegang met een code. U als ouder bepaalt de toegangscode en uw zoon of dochter kan alleen weer alle functies gebruiken, wanneer u de code hebt ingevuld. Zie uitlegvideo: video begeleide toegang
Beperkingen
U kunt de iPad dusdanig instellen, d.m.v. ‘beperkingen’ dat uw zoon of dochter bepaalde functies niet of beperkt kan gebruiken. Zie uitlegvideo: video beperkingen. We raden de volgende beperkingen aan, afhankelijk van de afleiding: Altijd uit te zetten, niet nodig voor ICT-rijk onderwijs
- Siri en dicteren;
- Facetime;
- Kopen vanuit apps. Andere ‘tijdelijke’ maatregelen afhankelijk van de afleiding:
- Camera uitzetten (o.a. het maken van foto’s voor apps als: Snapchat, Instagram is niet meer mogelijk);
- Safari (wanneer uw zoon of dochter bezig is met een verslag, huiswerk, brief, zonder internet nodig te hebben);.
- Apps installeren (geen games meer downloaden).
Waarom beheert Het Noordik het device en wat houdt dit in?
Het device dat uw via school ontvangt wordt geleverd als een ‘beheerd’ device. Dit betekent dat hij automatisch gekoppeld is aan een Mobile Device Management (MDM) oplossing, op deze manier kunnen wij als school specifieke instellingen, apps en content aanbieden richting de leerling. Hieronder lichten we een aantal zaken over het beheer toe
MDM
Is een beheerprogramma is het voor ons mogelijk om van tevoren het juiste Wi-Fi netwerk in te stellen, educatieve applicaties die door de school worden aangeschaft automatisch naar het device kunnen sturen en documenten te verspreiden die nodig zijn tijdens de les.
Privacy
Het is voor ons belangrijk om hierin transparant te zijn. Het biedt ons, maar ook uw kinderen de gelegenheid om op een optimale manier gebruik te maken van iPad in het onderwijs. Wij hebben geen toegang tot de persoonlijke informatie op het device van uw kind, noch kunnen wij media (foto’s, video’s etc.), locatie gegevens of gebruiksgegevens raadplegen.
Het device kunt uw ook verbinden met uw thuisnetwerk en u kunt eveneens eigen applicaties op het devices zetten. Wij kunnen als school uitsluitend de door ons geplaatste applicaties, instellingen en materialen beheren. Wanneer uw kind van school vertrekt en de iPad behoudt, zal het device door middel van een reset worden ‘vrijgeven’. Op dat moment wordt alles dat door ons is ingericht op het device worden gewist.
Hoe gaat Apple en Microsoft met de privacy in het onderwijs om?
Apple en Microsoft hebben Privacy in het onderwijs hoog in het vaandel staan en wil het onderwijs maximaal ondersteunen. Daarvoor hebben ze beide een uitgebreide privacy pagina opgesteld voor het onderwijs.
De privacyrichtlijnen van Apple
De privacyrichtlijnen van Microsoft
Zijn er ook betaalde apps nodig?
We werken met een beperkt aantal betaalde apps. Deze betaalde apps verspreiden we via het beheersysteem van het device. Dit gaat automatisch, leerlingen hoeven dus geen applicaties te kopen voor school.
Bruikleenovereenkomst
Cloded tab
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Bruikleenovereenkomst 4 leerjaren geldig
De bruikleenovereenkomst voor het device geldt voor leerjaar 1 t/m 4. In die vier jaar zorgen de ICT-medewerkers voor een goed werkend device en de eventuele schade- en diefstal-afhandelingen.
Wat zijn de kosten van het device?
We vragen een kleine bijdrage per jaar aan de ouder/verzorger van € 50,– per schooljaar zoadat de leerling ook thuis gebruik kan maken van het device.
Na 4 leerjaren wordt het een eigen device
Na de bruikleenovereenkomst van de eerste vier leerjaren, komt de bruikleenovereenkomst en de bijdrage van € 50,- per jaar te vervallen. De leerliing krijgt het device van de school, waarmee het eigenaarschap van het device wordt overgedragen van de school naar de leerling.
Schade en reparatie
Schade aan je apparaat kun je altijd melden bij de ICT-afdeling op je vestiging. Daarbij maken we onderscheid tussen garantie en gebruikersschade.
Er geldt een fabrieksgarantie van één jaar op het functioneren van het apparaat. De ICT-afdeling kan bepalen of het om garantie of gebruikersschade gaat. Bij twijfel zal dit worden gecontroleerd bij de leverancier.
Bij gebruikersschade wordt het apparaat opgestuurd naar onze reparatiedienst. De leerling krijgt een leenapparaat mee dat tijdens deze reparatieprocedure kan worden gebruikt. Na de reparatie ontvangt de leerling een bericht om het leenapparaat weer om te wisselen voor het gerepareerde apparaat. Vervolgens worden de ouders/verzorgers gevraagd om de eigen bijdrage voor de reparatie te betalen
Verlies en diefstal
Heel vervelend natuurlijk dat je het device bent verloren of gestolen kan zijn.
Verlies of diefstal meld je zo snel mogelijk, het liefst dezelfde of de eerstvolgende schooldag bij de afdeling ICT van de vestiging
Bij diefstal, verlies of onherstelbare schade van het device is de gebruiker aansprakelijk voor de ontstane schade. De schade zal door middel van een factuur in rekening worden gebracht via WIS Collect.
Eigen Risico bij schade?
Voor schades geldt een eigen risico van € 75,– per schadegeval. Het eigen risico zal door middel van een factuur in rekening worden gebracht via het financiële pakket van Het Noordik “WIS Collect”
Bij diefstal, verlies of onherstelbare schade van het device is de gebruiker aansprakelijk voor de ontstane schade. De schade zal door middel van een factuur in rekening worden gebracht via WIS Collect.
Reparaties leerjaar 5 en 6?
De bruikleenovereenkomst komt na de vier leerjaren te vervallen. De garantie voor de reparatie en vervanging van de iPad komen hiermee ook te vervallen. Hier zijn jullie nu zelf verantwoordelijk voor.
Bij vragen en/of storingen blijft het mogelijk langs de ICT-afdeling gaan, maar reparaties worden niet meer uitgevoerd. ICT-medewerkers kunnen wel meedenken bij de schadegevallen en voor een periode van twee weken een leen-iPad kunnen aanbieden, zodat je de tijd hebt om je eigen iPad te laten repareren. Op die manier kunnen de onderwijslessen digitaal gevolgd blijven worden. Mochten die twee weken niet voldoende zijn dan moet er even contact worden gezocht met de ICT-medewerkers over de reparatieduur.
Resetten van je device
Wanneer je van school afgaat is het wenselijk het device te resetten. Hiervan krijgen de leerlingen op dat moment een korte instructie van de ICT-medewerker.
Mocht je op school blijven, in leerjaar 5 (en 6) resetten we het device nog niet en laten we ze in beheer staan. Dit doen we zodat de benodigde apps wel kunnen krijgen van school.
Leermiddelen
CLOSED TAB
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Opdrachten inleveren in Magister met je device
Als je opdrachten moet inleveren via Magister dan moet je meestal een document meesturen. Je kunt met je device ook opdrachten inleveren en bestanden meesturen. Hoe je dat doet leggen we uit in dit artikel.
Opdracht opzoeken
Ga naar ELO > Opdrachten (nummer 1) en tik dan op de opdracht die je wilt inleveren (in dit artikel is dit nummer 2 als voorbeeld).
Opdracht details en inleveren
In het scherm wat dan verschijnt kun je meer informatie over de opdracht lezen. Kies bovenin voor “Inleveren” (nummer 3).
Uitwerking en/of bestand toevoegen
Typ je uitwerking of een opmerking (nummer 4) en/of voeg een bestand toe (nummer 5).
Plek van je bestand kiezen
Kies het bestand dat je wilt inleveren. Het ligt er aan waarmee je deze gemaakt hebt. Wanneer het bijvoorbeeld een foto/afbeelding is dan kun je eventueel uit je fotobibliotheek halen (als je hem daar hebt opgeslagen). In veel gevallen maak je bestanden met een van de Microsoft Office programma’s (Word, PowerPoint, Excel en zo). Deze bestanden staan in je OneDrive. We gebruiken OneDrive ook in dit artikel. Tik daarom op OneDrive (nummer 6).
Kies het ‘juiste’ OneDrive account
Er verschijnt nu een scherm met je OneDrive. Wanneer je je ‘Noordik OneDrive’ (dat is ‘OneDrive‘) hebt ingesteld en geen persoonlijke/privé ‘OneDrive’ dan verschijnt dit scherm niet en kun je direct verder naar de volgende stap.
Je bestand opzoeken
Zoek de map op waar je je bestand (verslag/opdracht) hebt opgeslagen. Als je in een andere’/verkeerde map zit (of per ongeluk in de verkeerde OneDrive account) dan kun je ook terug bladeren (nummer 8). Tik op het bestand wat je wilt toevoegen (nummer 9) en tik dan op ‘Gereed’ (nummer 10).
Bestand toegevoegd en verzenden
Als je het juiste bestand hebt toegevoegd (nummer 11) dan kun je hem ‘Verzenden’ (nummer 12). Als je het verkeerde bestand hebt toegevoegd dan kun je deze ook verwijderen met het ‘X’ (bij nummer 11).
Begeleiding van leerlingen met dyslexie
Leerlingen die een dyslexieverklaring hebben kunnen via de administratie geïnformeerd worden hoe zij worden begeleid. Het Noordik maakt o.a. gebruik van speciale software voor het voorlezen van boeken en biedt aangepaste examens aan voor dyslecten.
Gratis Microsoft Office 365
Leerlingen kunnen gratis Microsoft Office gebruiken (Word, Excel, PowerPoint, Teams ed.).
Downloaden en installeren
We raden je aan om deze software niet te kopen, maar deze te downloaden. LET OP: Dit kan alleen met je e-mailadres van school (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl). Zodra je op de downloadpagina komt kun je daar de installatiestappen volgen.
Op je Noordik Device
Op je Noordik device staan de Office 365 producten al geïnstalleerd. Daarnaast kun je de deze ook nog gebruiken op ander (mobiele) devices, De apps voor je apparaat moet je deze activeren (in een van de apps), zodat je aan de slag kunt met de volledige Office ervaring op je mobiele apparaat.
Activeren op maximaal 5 apparaten
Het activeren van Microsoft Office op je computer, laptop gaat automatisch als je verbinding met internet hebt. Voor de apps (zoals op de iPad) geldt dat je dit moet doen met je Office 365 account. Dit is je e-mailadres van school (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl) met bijbehorend wachtwoord. Bij “Apps en apparaten” kun je inzien op welke apparaten dit voor jouw geïnstalleerd is, Na activatie kun je aan de slag met de volledige versie van alle Office programma’s.
Mogelijkheden voor leerlingen met dyslexie op de iPad
Je kunt een aantal functies en instellingen van de iPad gebruiken als je dyslexie hebt.
1. Vergroten letters
- Tijdelijk vergroten: door twee vingers uit elkaar te bewegen zoom je in. Wil je weer terug naar kleinere letters, breng twee vingers naar elkaar.
- Standaard letters vergroten
2. Tekstselecties laten voorlezen
Veel tekst op je iPad kun je laten voorlezen. Volg de volgende stappen:
- Ga naar Instellingen > Algemeen > Toegankelijkheid > Gesproken materiaal.
- Tik op de optie ‘Spreek selectie uit’.
- Je komt nu op een scherm met meerdere opties, zoals Stemmen, Spreeksnelheid en Markeer woorden.
- Zet de schakelaar ‘Spreek selectie uit’ aan.
- Kies bij stemmen voor Nederlands en kies voor verbeterd.
- Pas bij spreeksnelheid de snelheid aan die je prettig vindt.
Wanneer je nu een tekst selecteert (door je vinger iets langer op het scherm te houden), krijg je nu de keuze ‘spreek uit’. Klik je hierop dan zal een stem de tekst gaan voorlezen.
3. Kurzweil op de iPad
Via Onedrive kunnen bestanden via de Kurzweil app voorgelezen worden. Handig bijvoorbeeld voor digitale studieboeken geschikt voor Kurzweil die besteld zijn via Dedicon. Kurzweil app (uitgeverij Sensotec) |
4. LEX – voorleesapp
De (gratis) app LEX maakt het mogelijk gesproken schoolboeken met een smartphone of tablet te beluisteren. Linkjes voor de schoolboeken zijn te bestellen via Dedicon. |
5. Eenvoudig documenten omzetten
Via deze dienst van Dedicon kunnen simpele documenten eenvoudig omgezet worden naar een ander ‘formaat’, bijvoorbeeld naar een bestand dat tegelijkertijd gelezen en beluisterd kan worden of naar een MP3 bestand.
Dit kan via de volgende website: https://www.toegankelijkmaken.nl/. Binnen een half uur heb je (gratis) het aangepaste bestand in huis.
6. Passend Lezen
Via Passend Lezen kunnen gesproken boeken (van roman tot detective tot biografie, in verschillende talen), kranten en tijdschriften beluisterd worden. Tot je 18e jaar is het gebruik van Passend Lezen gratis. Je kunt je met jouw dyslexieverklaring inschrijven bij Passend Lezen via Lid worden | Passend Lezen |
7. Los toetsenbord
In de onderbouw is het mogelijk om bij toetsen die in de klas gemaakt worden, gebruik te maken van de iPad voor voorlezen of typen. Bij het OLC zijn losse toetsenborden te leen, zodat je meer overzicht hebt op je beeldscherm. |
En natuurlijk ben je bij de remedial teachers welkom voor verdere vragen en/of instructie.
Noordik Account / Microsoft 365
Cloded tab
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Je Noordik e-mailadres
Jouw e-mailadres begint met je leerling-nummer met daarachter @leerling.noordik.nl, bijvoorbeeld 123456@leerling.noordik.nl
Je e-mailadres is direct je gebruikersnaam van je Noordik account, deze kun je gebruiken voor verschillende doeleinden.
Het wachtwoord van je account veranderen
Je wachtwoord kun je altijd en overal wijzigen als je een internetverbinding hebt. Dit moet via je Office 365 account doen, zoals hieronder staat uitgelegd. Let wel op je wijzigt het wachtwoord voor je Noordik account, dat houdt ook in dat dit je niewue wachtwoord is voor oa. Magister, Office 365 (Mail, Onderdrive) maar ook voor je WiFi verbinding “Noordik-Internet”
Het Noordik account gebruik je voor
Je Noordik account is een Microsoft Office 365 account, je kan dus altijd inloggen op het Office 365 Platform van school.
Noordik account
Het Noordik account is gekoppeld is aan verschillende andere diensten, het account ondersteund het inloggen op:
- Het inloggen in Magister
- Computers van het Noordik
- De iPads van het Noordik
- In het Office 365 platform van het Noordik
Voor o.a.:- Teams
- Word
- Excel
- PowerPoint
- SharePoint
- Het inloggen op WiFi netwerk “Noordik-NL (VH of VV)”
- Het inloggen in Zermelo
- Het inloggen in het ICT Servicepunt
Algemeen
Closed tab
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Gratis Microsoft 365
Leerlingen kunnen gratis Microsoft 365 gebruiken (Word, Excel, PowerPoint ed.).
Downloaden en installeren
We raden je aan om deze software niet te kopen, maar deze te downloaden. LET OP: Dit kan alleen met je e-mailadres van school (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl). Zodra je op de downloadpagina komt kun je daar de installatiestappen volgen.
Op je mobiele apparaat / iPad
Je kunt Microsoft Office ook gebruiken op mobiele apparaten, zoals een iPad. Na het downloaden van de apps voor je apparaat moet je deze activeren (in een van de apps), zodat je aan de slag kunt met de volledige Office ervaring op je mobiele apparaat.
Activeren
Het activeren van Microsoft 365 op je computer, laptop gaat automatisch als je verbinding met internet hebt. Voor de apps (zoals op de iPad) geldt dat je dit moet doen met je Microsoft 365 account. Dit is je e-mailadres van school (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl) met bijbehorend wachtwoord. Na activatie kun je aan de slag met de volledige versie van alle Office programma’s.
Goedkoop software kopen
Leerlingen kunnen via slim.nl goedkoop software voor thuis bestellen. Je kunt er bijvoorbeeld zeer goedkoop antivirus en grafische pakketten bestellen. Je kunt bestellen met het e-mailadres wat je van school hebt ontvangen (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl).
Het Noordik biedt geen ondersteuning op het gebruik van de website slim.nl.
Let op: Koop Microsoft Office niet, want dit is gratis voor leerlingen.
Registreren
Doorloop op de website van Slim.nl de volgende stappen om jezelf te registreren:
1. Klik rechtsboven op Registreren;
2. Zoek op “noordik” en selecteer de juiste vestiging;
3. Vul je gegevens in (Noordik e-mailadres gebruiken!) en klik op Aanmelden;
4. Controleer je Noordik e-mail.
Nog vragen?
Kijk op de website van Slim.nl voor antwoorden op de veelgestelde vragen over de aangeboden software.
Een goed en veilig wachtwoord kiezen
We vinden het belangrijk om jouw data goed te beveiligen, dat begint met een goed wachtwoord, maar daar houdt het zeker niet op. Complexe wachtwoorden zijn achterhaald, omdat het niet praktisch is. Je kunt je gegevens beter beveiligen met een goede wachtwoordzin. Beveilig je Noordikaccount met een wachtwoordzin, die onthoud je makkelijker. Voorbeeld: Ik Heb 100 Fietspompen.
Geen complex wachtwoord, maar wat is dan wel een vereiste? Nieuw wachtwoorden moet bestaan uit minimaal 12 karakters. Een wachtwoord met 12 tekens of meer is veel sterker. Een wachtwoord van 12 in plaats van 8 tekens maakt het wachtwoord tot 80 miljoen keer zo sterk.
Advies wachtwoordzinnen
- Cijfers, hoofdletters en speciale tekens (&, ?, #, !, %, enz.) versterken het wachtwoord.
• Gebruik wachtwoordzinnen van minimaal 4 woorden. Gebruik geen spreekwoord of bekende zin, maar het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. - Een voorbeeld is: 101 Kilometer Is Straks Te Snel.
- Het wachtwoord mag geen makkelijk te raden persoonlijke informatie bevatten, zoals een naam, geboortedatum of adres.
- Pas wachtwoorden minimaal 1 keer per jaar aan. Niet te vaak, want je moet het wel kunnen onthouden.
Begeleiding van leerlingen met dyslexie
Leerlingen die een dyslexieverklaring hebben kunnen via de administratie geïnformeerd worden hoe zij worden begeleid. Het Noordik maakt o.a. gebruik van speciale software voor het voorlezen van boeken en biedt aangepaste examens aan voor dyslecten.
Nieuw op school
CLOSED TAB
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Magister berichten gebruiken
Magister Berichten is een berichtensysteem binnen Magister. Berichten tussen jou en je docenten en medeleerlingen stuur en ontvang je in Magister. Je kunt naar meerdere personen tegelijk berichten versturen en eventueel ook bijlages toevoegen.
Magister Berichten kun je niet gebruiken om te mailen met personen buiten de school. Gebruik daarvoor Outlook (Microsoft Office 365).
Je Noordik account gebruiken
Je Noordik account is een Microsoft Office 365 account, je kan dus altijd inloggen op het Office 365 Platform van school.
Noordik account
Het Noordik account is gekoppeld is aan verschillende andere diensten, het account ondersteund het inloggen op:
- Het inloggen in Magister
- Computers van het Noordik
- De iPads van het Noordik
- In het Office 365 platform van het Noordik
Voor o.a.:- Teams
- Word
- Excel
- PowerPoint
- SharePoint
- Het inloggen op WiFi netwerk “Noordik-Internet”
- Het inloggen in Zermelo
- Het inloggen in Servicepunt
Wachtwoord voor je Noordik account wijzigen
Je wachtwoord kun je altijd en overal wijzigen als je een internetverbinding hebt. Dit moet via je Office 365 account doen, zoals hieronder staat uitgelegd. Let wel op je wijzigt het wachtwoord voor je Noordik account, dat houdt ook in dat dit je niewue wachtwoord is voor oa. Magister, Office 365 (Mail, Onderdrive) maar ook voor je WiFi verbinding “Noordik-Internet”
Wachtwoordherstel zelf regelen?
Registreer jezelf dan voor het wachtwoordherstel. Voer hier een alternatief e-mail adres in waar de gegevens heen moeten worden gestuurd voor wachtwoordherstel.
Vragen over Magister*
De lesgevende docent of jouw mentor kan je meer informatie geven over het gebruik van Magister. Ook kun je artikelen over Magister lezen in deze kennisbank of op magister.nl
Een goed en veilig wachtwoord kiezen
We vinden het belangrijk om jouw data goed te beveiligen, dat begint met een goed wachtwoord, maar daar houdt het zeker niet op. Complexe wachtwoorden zijn achterhaald, omdat het niet praktisch is. Je kunt je gegevens beter beveiligen met een goede wachtwoordzin. Beveilig je Noordikaccount met een wachtwoordzin, die onthoud je makkelijker. Voorbeeld: Ik Heb 100 Fietspompen.
Geen complex wachtwoord, maar wat is dan wel een vereiste? Nieuw wachtwoorden moet bestaan uit minimaal 12 karakters. Een wachtwoord met 12 tekens of meer is veel sterker. Een wachtwoord van 12 in plaats van 8 tekens maakt het wachtwoord tot 80 miljoen keer zo sterk.
Advies wachtwoordzinnen
- Cijfers, hoofdletters en speciale tekens (&, ?, #, !, %, enz.) versterken het wachtwoord.
• Gebruik wachtwoordzinnen van minimaal 4 woorden. Gebruik geen spreekwoord of bekende zin, maar het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. - Een voorbeeld is: 101 Kilometer Is Straks Te Snel.
- Het wachtwoord mag geen makkelijk te raden persoonlijke informatie bevatten, zoals een naam, geboortedatum of adres.
- Pas wachtwoorden minimaal 1 keer per jaar aan. Niet te vaak, want je moet het wel kunnen onthouden.
Magister
CLOSED TAB - CHECK CSS
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Opdrachten inleveren in Magister met je iPad
Als je opdrachten moet inleveren via Magister dan moet je meestal een document meesturen. Je kunt met je iPad ook opdrachten inleveren en bestanden meesturen. Hoe je dat doet leggen we uit in dit artikel.
Opdracht opzoeken
Ga naar ELO > Opdrachten (nummer 1) en tik dan op de opdracht die je wilt inleveren (in dit artikel is dit nummer 2 als voorbeeld).
Opdracht details en inleveren
In het scherm wat dan verschijnt kun je meer informatie over de opdracht lezen. Kies bovenin voor “Inleveren” (nummer 3).
Uitwerking en/of bestand toevoegen
Typ je uitwerking of een opmerking (nummer 4) en/of voeg een bestand toe (nummer 5).
Plek van je bestand kiezen
Kies het bestand dat je wilt inleveren. Het ligt er aan waarmee je deze gemaakt hebt. Wanneer het bijvoorbeeld een foto/afbeelding is dan kun je eventueel uit je fotobibliotheek halen (als je hem daar hebt opgeslagen). In veel gevallen maak je bestanden met een van de Microsoft Office programma’s (Word, PowerPoint, Excel en zo). Deze bestanden staan in je OneDrive. We gebruiken OneDrive ook in dit artikel. Tik daarom op OneDrive (nummer 6).
Kies het ‘juiste’ OneDrive account
Er verschijnt nu een scherm met je OneDrive. Wanneer je je ‘Noordik OneDrive’ (dat is ‘OneDrive‘) hebt ingesteld en geen persoonlijke/privé ‘OneDrive’ dan verschijnt dit scherm niet en kun je direct verder naar de volgende stap.
Je bestand opzoeken
Zoek de map op waar je je bestand (verslag/opdracht) hebt opgeslagen. Als je in een andere’/verkeerde map zit (of per ongeluk in de verkeerde OneDrive account) dan kun je ook terug bladeren (nummer 8). Tik op het bestand wat je wilt toevoegen (nummer 9) en tik dan op ‘Gereed’ (nummer 10).
Bestand toegevoegd en verzenden
Als je het juiste bestand hebt toegevoegd (nummer 11) dan kun je hem ‘Verzenden’ (nummer 12). Als je het verkeerde bestand hebt toegevoegd dan kun je deze ook verwijderen met het ‘X’ (bij nummer 11).
Magister Berichten gebruiken
Magister Berichten is een berichtensysteem binnen Magister. Berichten tussen jou en je docenten en medeleerlingen stuur en ontvang je in Magister. Je kunt naar meerdere personen tegelijk berichten versturen en eventueel ook bijlages toevoegen.
Magister Berichten kun je niet gebruiken om te mailen met personen buiten de school. Gebruik daarvoor Outlook (Microsoft 365).
Je e-mailadres in Magister aanpassen
Magister wachtwoord vergeten? Herstel het zelf
In het inlogscherm van Magister kan het wachtwoord hersteld worden door te klikken op ‘Geen toegang tot je account?’. In het scherm ‘Wachtwoord opvragen’ moet de gebruikersnaam ingevuld worden (voor leerlingen is dit het leerlingnummer, voor ouders het e-mailadres; onderaan deze pagina staat meer informatie). Klik vervolgens op ‘Toesturen’.
Voor leerlingen
Als je in Magister je e-mailadres niet hebt aangepast zal er een e-mail naar je Noordik e-mailadres worden verstuurd. Als je hem wel hebt aangepast dan krijg je hem op dat e-mailadres binnen.
Voor ouders
Dit is standaard het e-mailadres dat u heeft ingevuld op het inschrijvingsformulier. Wijzigt u uw e-mailadres? Zorg er dan dat dit doorgegeven wordt aan school en dat u in Magister het nieuwe e-mailadres instelt.
Vragen over Magister?
De lesgevende docent of jouw mentor kan je meer informatie geven over het gebruik van Magister. Ook kun je artikelen over Magister lezen in deze kennisbank of op magister.nl
Magister voor ouders
CLOSED TAB - CHECK CSS
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Uw e-mailadres in Magister aanpassen
Standaard staat het opgegeven e-mailadres (bij de inschrijving van uw kind bij CSG Het Noordik) in Magister ingevuld. Dit kunt u wijzigen.
Waarom?
Uw e-mailadres heeft u nodig als u uw Magister wachtwoord vergeten bent. Ook ontvangt u digitale berichten (zoals e-mails en nieuwsbrieven) op het bij ons bekende e-mailadres.
Hoe?
U kunt uw e-mailadres in Magister eenvoudig veranderen. Volg daarvoor de instructie die ook voor leerlingen geldt.
Uw e-mailadres in Magister aanpassen
U kunt uw wachtwoord voor Magister eenvoudig wijzigen.
In het inlogscherm van Magister kan het wachtwoord hersteld worden door te klikken op ‘Geen toegang tot je account?’. In het scherm ‘Wachtwoord opvragen’ moet de gebruikersnaam ingevuld worden (voor leerlingen is dit het leerlingnummer, voor ouders het e-mailadres; onderaan deze pagina staat meer informatie). Klik vervolgens op ‘Toesturen’.
Voor ouders
Dit is standaard het e-mailadres dat u heeft ingevuld op het inschrijvingsformulier. Wijzigt u uw e-mailadres? Zorg er dan dat dit doorgegeven wordt aan school en dat u in Magister het nieuwe e-mailadres instelt.
Vragen over Magister?
Mocht uw vragen hebben over het gebruik van Magister, dan kunt uw die stellen aan de administratie van uw vestiging. Ook kun je artikelen over Magister lezen in deze kennisbank of op magister.nl