Algemeen

Leerlingen  kunnen gratis Microsoft Office gebruiken (Word, Excel, PowerPoint ed.).

Downloaden en installeren

We raden je aan om deze software niet te kopen, maar deze te downloaden. LET OP: Dit kan alleen met je e-mailadres van school (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl). Zodra je op de downloadpagina komt kun je daar de installatiestappen volgen.

Op je mobiele apparaat / iPad

Je kunt Microsoft Office ook gebruiken op mobiele apparaten, zoals een iPad. Na het downloaden van de apps voor je apparaat moet je deze activeren (in een van de apps), zodat je aan de slag kunt met de volledige Office ervaring op je mobiele apparaat.

Activeren

Het activeren van Microsoft Office op je computer, laptop gaat automatisch als je verbinding met internet hebt. Voor de apps (zoals op de iPad) geldt dat je dit moet doen met je Office 365 account. Dit is je e-mailadres van school (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl) met bijbehorend wachtwoord. Na activatie kun je aan de slag met de volledige versie van alle Office programma’s.

Leerlingen kunnen via slim.nl goedkoop software voor thuis bestellen. Je kunt er bijvoorbeeld zeer goedkoop antivirus en grafische pakketten bestellen. Je kunt bestellen met het e-mailadres wat je van school hebt ontvangen (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl).
Het Noordik biedt geen ondersteuning op het gebruik van de website slim.nl.

Let op: Koop Microsoft Office niet, want dit is gratis voor leerlingen.

Registreren

Doorloop op de website van Slim.nl de volgende stappen om jezelf te registreren:
1. Klik rechtsboven op Registreren;
2. Zoek op “noordik” en selecteer de juiste vestiging;
3. Vul je gegevens in (Noordik e-mailadres gebruiken!) en klik op Aanmelden;
4. Controleer je Noordik e-mail.

Nog vragen? Kijk op de website van Slim.nl voor antwoorden op de veelgestelde vragen over de aangeboden software.

We vinden het belangrijk om jouw data goed te beveiligen, dat begint met een goed wachtwoord, maar daar houdt het zeker niet op. Complexe wachtwoorden zijn achterhaald, omdat het niet praktisch is. Je kunt je gegevens beter beveiligen met een goede wachtwoordzin. Beveilig je Noordikaccount met een wachtwoordzin, die onthoud je makkelijker. Voorbeeld: Ik Heb 100 Fietspompen.

Geen complex wachtwoord, maar wat is dan wel een vereiste? Nieuw wachtwoorden moet bestaan uit minimaal 12 karakters. Een wachtwoord met 12 tekens of meer is veel sterker. Een wachtwoord van 12 in plaats van 8 tekens maakt het wachtwoord tot 80 miljoen keer zo sterk.

Advies wachtwoordzinnen
  • Cijfers, hoofdletters en speciale tekens (&, ?, #, !, %, enz.) versterken het wachtwoord.
    • Gebruik wachtwoordzinnen van minimaal 4 woorden. Gebruik geen spreekwoord of bekende zin, maar het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn.
  • Een voorbeeld is: 101 Kilometer Is Straks Te Snel.
  • Het wachtwoord mag geen makkelijk te raden persoonlijke informatie bevatten, zoals een naam, geboortedatum of adres.
  • Pas wachtwoorden minimaal 1 keer per jaar aan. Niet te vaak, want je moet het wel kunnen onthouden.

Leerlingen die een dyslexieverklaring hebben kunnen via de administratie geïnformeerd worden hoe zij worden begeleid. Het Noordik maakt o.a. gebruik van speciale software voor het voorlezen van boeken en biedt aangepaste examens aan voor dyslecten.

Noordik Account / Office 365

Jouw e-mailadres begint met je leerlingnummer met daarachter leerling.noordik.nl, bijvoorbeeld 123456@leerling.noordik.nl

Je e-mailadres is direct je gebruikersnaam van je Noordik account, deze kun je gebruiken voor verschillende doeleinden.

Je wachtwoord kun je altijd en overal wijzigen als je een internetverbinding hebt. Dit moet via je Office 365 account doen, zoals hieronder staat uitgelegd. Let wel op je wijzigt het wachtwoord voor je Noordik account, dat houdt ook in dat dit je niewue wachtwoord is voor oa. Magister, Office 365 (Mail, Onderdrive) maar ook voor je WiFi verbinding “Noordik-Internet”

Wijzig hier je wachtwoord voor je Noordik Account.

Je Noordik account is een Microsoft Office 365 account, je kan dus altijd inloggen op het Office 365 Platform van school.

Noordik account

Het Noordik account is gekoppeld is aan verschillende andere diensten, het account ondersteund het inloggen op:

  • Computers van het Noordik
  • De iPads van het Noordik
  • In het Office 365 platform van het Noordik
    Voor o.a.:
    • Mail
    • Word
    • Excel
    • PowerPoint
    • Teams
    • SharePoint
  • Het inloggen op WiFi netwerk “Noordik-Internet”
  • Het inloggen in Magister
  • Het inloggen in Servicepunt

iPad

 

Alle leerlingen krijgen standaard de beschikking over een Office365 account met hierbij OneDrive. De standaard Onedrive is op dit moment 1 TB (1000 GB) groot.

Onedrive is te benaderen door in te loggen op onedrive.com met je Noordik account. Ook kun je de Apps hiervan installeren.

Als je opdrachten moet inleveren via Magister dan moet je meestal een document meesturen. Je kunt met je iPad ook opdrachten inleveren en bestanden meesturen. Hoe je dat doet leggen we uit in dit artikel.

Opdracht opzoeken

Ga naar ELO > Opdrachten (nummer 1) en tik dan op de opdracht die je wilt inleveren (in dit artikel is dit nummer 2 als voorbeeld).

Opdracht details en inleveren

In het scherm wat dan verschijnt kun je meer informatie over de opdracht lezen. Kies bovenin voor “Inleveren” (nummer 3).

Uitwerking en/of bestand toevoegen

Typ je uitwerking of een opmerking (nummer 4) en/of voeg een bestand toe (nummer 5).

Plek van je bestand kiezen

Kies het bestand dat je wilt inleveren. Het ligt er aan waarmee je deze gemaakt hebt. Wanneer het bijvoorbeeld een foto/afbeelding is dan kun je eventueel uit je fotobibliotheek halen (als je hem daar hebt opgeslagen). In veel gevallen maak je bestanden met een van de Microsoft Office programma’s (Word, PowerPoint, Excel en zo). Deze bestanden staan in je OneDrive. We gebruiken OneDrive ook in dit artikel. Tik daarom op OneDrive (nummer 6).

Kies het ‘juiste’ OneDrive account

Er verschijnt nu een scherm met je OneDrive. Wanneer je je ‘Noordik OneDrive’ (dat is ‘OneDrive‘) hebt ingesteld en geen persoonlijke/privé ‘OneDrive’ dan verschijnt dit scherm niet en kun je direct verder naar de volgende stap.

Je bestand opzoeken

Zoek de map op waar je je bestand (verslag/opdracht) hebt opgeslagen. Als je in een andere’/verkeerde map zit (of per ongeluk in de verkeerde OneDrive account) dan kun je ook terug bladeren (nummer 8). Tik op het bestand wat je wilt toevoegen (nummer 9) en tik dan op ‘Gereed’ (nummer 10).

Bestand toegevoegd en verzenden


Als je het juiste bestand hebt toegevoegd (nummer 11) dan kun je hem ‘Verzenden’ (nummer 12). Als je het verkeerde bestand hebt toegevoegd dan kun je deze ook verwijderen met het ‘X’ (bij nummer 11).

 

Het is belangrijk dat je een back-up op je iPad instelt. Daarmee wordt er voor gezorgd dat er automatisch een reservekopie van je instellingen en bestanden wordt gemaakt. Dit gebeurt dan dagelijks en hoef je maar eenmalig in te stellen.

Instellen reservekopie

Ga naar Instellingen > iCloud > Reservekopie en zet dan ‘iCloud-reservekopie’ aan.

Onderdelen om op te slaan

Je kunt kiezen welke onderdelen je in de reservekopie wilt hebben.
Een back-up van je Noordik e-mail is bijvoorbeeld niet nodig, omdat deze online opgeslagen staat (in Office 365). Dit geldt ook voor Hotmail, Outlook, Live, Gmail en andere online e-mail diensten.

 

Wanneer je bij Het Noordik in een ICT-rijke klas zit maak je gebruik van een iPad. Daarvoor heb je ook een Apple ID nodig. We adviseren je om de Apple ID samen met je ouders thuis aan te maken. Als je de iPad hebt dan kun je de Apple ID op de iPad zelf aanmaken (nadat je Wi-Fi hebt ingesteld). Bij het aanmaken kun je onderstaande stappen ook aanhouden. En als je nog geen e-mailadres van school hebt ontvangen, dan kun je tijdelijk ook je eigen/privé e-mailadres gebruiken  voor het maken van de Apple ID.

Online je Apple ID aanmaken

Onderstaande stappen kun je uitvoeren op internet (met een computer, laptop of tablet):

  1. Ga naar https://appleid.apple.com/account
    Vul alle velden in (houd rekening met onderstaande opmerkingen)
    Als je nog geen 13 jaar bent: Voor een Apple ID moet je 13 jaar zijn. Als je nog geen 13 jaar bent, vul dan bij voornaam in ‘Ouder van je voornaam’ en vul bij de geboortedatum verderop de geboortedatum van je vader of moeder in. Opmerking: Zodra je 13 jaar wordt kun je je voornaam en geboortedatum wijzigen naar je eigen gegevens.
    – Apple ID: Vul bij het aan te maken Apple ID het e-mailadres in dat je van school hebt gekregen (leerlingnummer@leerling.noordik.nl).
    ○ Vul bij het herstel e-mailadres je eigen privé e-mailadres in (dus niet die van school).
    ○ Velden met de tekst ‘Optioneel’ er in hoef je niet in te vullen.
  2. Schrijf je aangemaakte Apple ID en wachtwoord op en bewaar deze goed. Deze heb je later nog (vaak) nodig.
  3. Op het e-mailadres wat je hebt gebruikt als de Apple ID (leerlingnummer@leerling.noordik.nl) ontvang je een e-mail van Apple. In die mail wordt je verzocht om het Apple ID te verifiëren (=bewijzen dat het jouw e-mailadres is). Klik op ‘Verifieer nu >’. Er opent dan een pagina. Log daar in met je nieuwe Apple ID.
  4. Je Apple ID is geverifieerd en gereed

Na het aanmaken van de Apple ID heb je deze nodig bij het instellen van je iPad. Zorg er dus voor dat je je Apple ID en wachtwoord bij je hebt wanneer je de iPad ontvangt en in gaat stellen.

Leermiddelen

Als je opdrachten moet inleveren via Magister dan moet je meestal een document meesturen. Je kunt met je iPad ook opdrachten inleveren en bestanden meesturen. Hoe je dat doet leggen we uit in dit artikel.

Opdracht opzoeken

Ga naar ELO > Opdrachten (nummer 1) en tik dan op de opdracht die je wilt inleveren (in dit artikel is dit nummer 2 als voorbeeld).

Opdracht details en inleveren

In het scherm wat dan verschijnt kun je meer informatie over de opdracht lezen. Kies bovenin voor “Inleveren” (nummer 3).

Uitwerking en/of bestand toevoegen

Typ je uitwerking of een opmerking (nummer 4) en/of voeg een bestand toe (nummer 5).

Plek van je bestand kiezen

Kies het bestand dat je wilt inleveren. Het ligt er aan waarmee je deze gemaakt hebt. Wanneer het bijvoorbeeld een foto/afbeelding is dan kun je eventueel uit je fotobibliotheek halen (als je hem daar hebt opgeslagen). In veel gevallen maak je bestanden met een van de Microsoft Office programma’s (Word, PowerPoint, Excel en zo). Deze bestanden staan in je OneDrive. We gebruiken OneDrive ook in dit artikel. Tik daarom op OneDrive (nummer 6).

Kies het ‘juiste’ OneDrive account

Er verschijnt nu een scherm met je OneDrive. Wanneer je je ‘Noordik OneDrive’ (dat is ‘OneDrive‘) hebt ingesteld en geen persoonlijke/privé ‘OneDrive’ dan verschijnt dit scherm niet en kun je direct verder naar de volgende stap.

Je bestand opzoeken

Zoek de map op waar je je bestand (verslag/opdracht) hebt opgeslagen. Als je in een andere’/verkeerde map zit (of per ongeluk in de verkeerde OneDrive account) dan kun je ook terug bladeren (nummer 8). Tik op het bestand wat je wilt toevoegen (nummer 9) en tik dan op ‘Gereed’ (nummer 10).

Bestand toegevoegd en verzenden

Als je het juiste bestand hebt toegevoegd (nummer 11) dan kun je hem ‘Verzenden’ (nummer 12). Als je het verkeerde bestand hebt toegevoegd dan kun je deze ook verwijderen met het ‘X’ (bij nummer 11).

Leerlingen die een dyslexieverklaring hebben kunnen via de administratie geïnformeerd worden hoe zij worden begeleid. Het Noordik maakt o.a. gebruik van speciale software voor het voorlezen van boeken en biedt aangepaste examens aan voor dyslecten.

Leerlingen  kunnen gratis Microsoft Office gebruiken (Word, Excel, PowerPoint ed.).

Downloaden en installeren

We raden je aan om deze software niet te kopen, maar deze te downloaden. LET OP: Dit kan alleen met je e-mailadres van school (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl). Zodra je op de downloadpagina komt kun je daar de installatiestappen volgen.

Op je mobiele apparaat / iPad

Je kunt Microsoft Office ook gebruiken op mobiele apparaten, zoals een iPad. Na het downloaden van de apps voor je apparaat moet je deze activeren (in een van de apps), zodat je aan de slag kunt met de volledige Office ervaring op je mobiele apparaat.

Activeren

Het activeren van Microsoft Office op je computer, laptop gaat automatisch als je verbinding met internet hebt. Voor de apps (zoals op de iPad) geldt dat je dit moet doen met je Office 365 account. Dit is je e-mailadres van school (voor leerlingen is dit leerlingnummer@leerling.noordik.nl) met bijbehorend wachtwoord. Na activatie kun je aan de slag met de volledige versie van alle Office programma’s.

Je kunt een aantal functies en instellingen van de iPad gebruiken als je dyslexie hebt.

Vergroten letters
  • Tijdelijk vergroten: door twee vingers uit elkaar te bewegen zoom je in. Wil je weer terug naar kleinere letters, breng twee vingers naar elkaar.
  • Standaard letters vergroten via Instellingen. Bekijk de afbeelding om te zien hoe je dit doet.

Tekstselecties laten voorlezen

  1. Veel tekst op je iPad kun je laten voorlezen. Volg de volgende stappen:
    Ga naar Instellingen > Algemeen > Toegankelijkheid.
  2. Tik op de optie ‘Spreek selectie uit’.
  3. Je komt nu op een scherm met meerdere opties, zoals Stemmen, Spreeksnelheid en Markeer woorden.
  4. Zet de schakelaar ‘Spreek selectie uit’ aan.
  5. Kies bij stemmen voor Nederlands en kies voor verbeterd.
  6. Pas bij spreeksnelheid de snelheid aan die je prettig vindt.
Kurzweil op de iPad

Via Onedrive kunnen bestanden via de Kurzweil app voorgelezen worden. Handig bijvoorbeeld voor digitale studieboeken geschikt voor Kurzweil die besteld zijn via Dedicon.

Kurzweil app (uitgeverij Sensotec)

Magister

Als je opdrachten moet inleveren via Magister dan moet je meestal een document meesturen. Je kunt met je iPad ook opdrachten inleveren en bestanden meesturen. Hoe je dat doet leggen we uit in dit artikel.

Opdracht opzoeken

Ga naar ELO > Opdrachten (nummer 1) en tik dan op de opdracht die je wilt inleveren (in dit artikel is dit nummer 2 als voorbeeld).

Opdracht details en inleveren

In het scherm wat dan verschijnt kun je meer informatie over de opdracht lezen. Kies bovenin voor “Inleveren” (nummer 3).

Uitwerking en/of bestand toevoegen

Typ je uitwerking of een opmerking (nummer 4) en/of voeg een bestand toe (nummer 5).

Plek van je bestand kiezen

Kies het bestand dat je wilt inleveren. Het ligt er aan waarmee je deze gemaakt hebt. Wanneer het bijvoorbeeld een foto/afbeelding is dan kun je eventueel uit je fotobibliotheek halen (als je hem daar hebt opgeslagen). In veel gevallen maak je bestanden met een van de Microsoft Office programma’s (Word, PowerPoint, Excel en zo). Deze bestanden staan in je OneDrive. We gebruiken OneDrive ook in dit artikel. Tik daarom op OneDrive (nummer 6).

Kies het ‘juiste’ OneDrive account

Er verschijnt nu een scherm met je OneDrive. Wanneer je je ‘Noordik OneDrive’ (dat is ‘OneDrive‘) hebt ingesteld en geen persoonlijke/privé ‘OneDrive’ dan verschijnt dit scherm niet en kun je direct verder naar de volgende stap.

Je bestand opzoeken

Zoek de map op waar je je bestand (verslag/opdracht) hebt opgeslagen. Als je in een andere’/verkeerde map zit (of per ongeluk in de verkeerde OneDrive account) dan kun je ook terug bladeren (nummer 8). Tik op het bestand wat je wilt toevoegen (nummer 9) en tik dan op ‘Gereed’ (nummer 10).

Bestand toegevoegd en verzenden

Als je het juiste bestand hebt toegevoegd (nummer 11) dan kun je hem ‘Verzenden’ (nummer 12). Als je het verkeerde bestand hebt toegevoegd dan kun je deze ook verwijderen met het ‘X’ (bij nummer 11).

Magister Berichten is een berichtensysteem binnen Magister. Berichten tussen jou en je docenten en medeleerlingen stuur en ontvang je in Magister. Je kunt naar meerdere personen tegelijk berichten versturen en eventueel ook bijlages toevoegen.

Magister Berichten kun je niet gebruiken om te mailen met personen buiten de school. Gebruik daarvoor Outlook (Microsoft Office 365).

Standaard staat je Noordik e-mailadres in Magister ingevuld. Dit kun je veranderen in bijvoorbeeld je privé e-mailadres.

Waarom?

Je e-mailadres heb je nodig als je je wachtwoord vergeten bent en als je Magister berichten door wilt laten sturen naar de e-mail.

Hoe?

Je kunt je e-mailadres in Magister eenvoudig veranderen. Log daarvoor eerst in in Magister en klik dan rechts bovenin het scherm op je naam (nummer 1; zie de afbeelding hieronder). In het scherm wat dan verschijnt kun je je e-mailadres veranderen (nummer 2) en opslaan (nummer 3). Ook kun je instellen (nummer 4) of je Magister Berichten ook wilt ontvangen in je mailbox.

In het inlogscherm van Magister kan het wachtwoord hersteld worden door te klikken op ‘Geen toegang tot je account?’. In het scherm ‘Wachtwoord opvragen’ moet de gebruikersnaam ingevuld worden (voor leerlingen is dit het leerlingnummer, voor ouders het e-mailadres; onderaan deze pagina staat meer informatie). Klik vervolgens op ‘Toesturen’.

Voor leerlingen

Als je in Magister je e-mailadres niet hebt aangepast zal er een e-mail naar je Noordik e-mailadres worden verstuurd. Als je hem wel hebt aangepast dan krijg je hem op dat e-mailadres binnen.

Voor ouders

Dit is standaard het e-mailadres dat u heeft ingevuld op het inschrijvingsformulier. Wijzigt u uw e-mailadres? Zorg er dan dat dit doorgegeven wordt aan school en dat u in Magister het nieuwe e-mailadres instelt.

De lesgevende docent of jouw mentor kan je meer informatie geven over het gebruik van Magister. Ook kun je artikelen over Magister lezen in deze kennisbank of op magister.nl

Magister voor ouders

U kunt uw wachtwoord voor Magister eenvoudig wijzigen. 

In het inlogscherm van Magister kan het wachtwoord hersteld worden door te klikken op ‘Geen toegang tot je account?’. In het scherm ‘Wachtwoord opvragen’ moet de gebruikersnaam ingevuld worden (voor leerlingen is dit het leerlingnummer, voor ouders het e-mailadres; onderaan deze pagina staat meer informatie). Klik vervolgens op ‘Toesturen’.

Voor ouders

Dit is standaard het e-mailadres dat u heeft ingevuld op het inschrijvingsformulier. Wijzigt u uw e-mailadres? Zorg er dan dat dit doorgegeven wordt aan school en dat u in Magister het nieuwe e-mailadres instelt.

Standaard staat het opgegeven e-mailadres (bij de inschrijving van uw kind bij CSG Het Noordik) in Magister ingevuld. Dit kunt u wijzigen.

Waarom?

Uw e-mailadres heeft u nodig als u uw Magister wachtwoord vergeten bent. Ook ontvangt u digitale berichten (zoals e-mails en nieuwsbrieven) op het bij ons bekende e-mailadres.

Hoe?

U kunt uw e-mailadres in Magister eenvoudig veranderen. Volg daarvoor de instructie die ook voor leerlingen geldt.

Nieuw op school

Magister Berichten is een berichtensysteem binnen Magister. Berichten tussen jou en je docenten en medeleerlingen stuur en ontvang je in Magister. Je kunt naar meerdere personen tegelijk berichten versturen en eventueel ook bijlages toevoegen.

Magister Berichten kun je niet gebruiken om te mailen met personen buiten de school. Gebruik daarvoor Outlook (Microsoft Office 365).

Je Noordik account is een Microsoft Office 365 account, je kan dus altijd inloggen op het Office 365 Platform van school.

Noordik account

Het Noordik account is gekoppeld is aan verschillende andere diensten, het account ondersteund het inloggen op:

  • Computers van het Noordik
  • De iPads van het Noordik
  • In het Office 365 platform van het Noordik
    Voor o.a.:
    • Mail
    • Word
    • Excel
    • PowerPoint
    • Teams
    • SharePoint
  • Het inloggen op WiFi netwerk “Noordik-Internet”
  • Het inloggen in Magister
  • Het inloggen in Servicepunt

Je wachtwoord kun je altijd en overal wijzigen als je een internetverbinding hebt. Dit moet via je Office 365 account doen, zoals hieronder staat uitgelegd. Let wel op je wijzigt het wachtwoord voor je Noordik account, dat houdt ook in dat dit je niewue wachtwoord is voor oa. Magister, Office 365 (Mail, Onderdrive) maar ook voor je WiFi verbinding “Noordik-Internet”

Wijzig hier je wachtwoord voor je Noordik Account.

Registreer jezelf dan voor het wachtwoordherstel. Voer hier een alternatief e-mail adres in waar de gegevens heen moeten worden gestuurd voor wachtwoordherstel.

De lesgevende docent of jouw mentor kan je meer informatie geven over het gebruik van Magister. Ook kun je artikelen over Magister lezen in deze kennisbank of op magister.nl

We vinden het belangrijk om jouw data goed te beveiligen, dat begint met een goed wachtwoord, maar daar houdt het zeker niet op. Complexe wachtwoorden zijn achterhaald, omdat het niet praktisch is. Je kunt je gegevens beter beveiligen met een goede wachtwoordzin. Beveilig je Noordikaccount met een wachtwoordzin, die onthoud je makkelijker. Voorbeeld: Ik Heb 100 Fietspompen.

Geen complex wachtwoord, maar wat is dan wel een vereiste? Nieuw wachtwoorden moet bestaan uit minimaal 12 karakters. Een wachtwoord met 12 tekens of meer is veel sterker. Een wachtwoord van 12 in plaats van 8 tekens maakt het wachtwoord tot 80 miljoen keer zo sterk.

Advies wachtwoordzinnen
  • Cijfers, hoofdletters en speciale tekens (&, ?, #, !, %, enz.) versterken het wachtwoord.
    • Gebruik wachtwoordzinnen van minimaal 4 woorden. Gebruik geen spreekwoord of bekende zin, maar het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn.
  • Een voorbeeld is: 101 Kilometer Is Straks Te Snel.
  • Het wachtwoord mag geen makkelijk te raden persoonlijke informatie bevatten, zoals een naam, geboortedatum of adres.
  • Pas wachtwoorden minimaal 1 keer per jaar aan. Niet te vaak, want je moet het wel kunnen onthouden.